Sider

søndag den 7. april 2013

Honningrosenstikling

Mens jeg sidder og venter på, at solen skal tage sig sammen til at brænde skyer af og fylde drivhuset, vil jeg præsentere en af de passioner, jeg forsøger at holde i live derude; Rosenstiklingerne.

Jeg kender forholdvis få, der formerer roser selv. Lone er en af dem. Vi har i nogle år efterhånden prøvet at formere forskellige roser med stiklinger. For mit vedkommende, blev jeg fristet i sin tid, da jeg læste "Havefryd" af Isabella Schmidt. Hun har en beskrivelse deri af, hvordan hun gør det. Den har jeg efterhånden tilpasset mine forhold. Ligesom Lone gør det på sin måde - og de øvrige, som vi har fået lokket med på forsøgene også gør det på deres måde. Der er nemlig ingen "facitliste". Meget afhænger af, hvilke forhold man kan byde stiklingerne.

Jeg har eksempelvis droppet at dække med plastposer under rodskydningen, da det gav voldsomme forrådnelsestab. Istedet sætter jeg dem i starten i gården ved nordsiden af huset om sommeren. Der er fordampningen noget mindre end i drivhuset.

Netop nu har de stået vinteren over med sparsom vanding. Nogle er "skredet i svinget" på det seneste, hvor jeg i 10 dage ikke var i drivhuset. Det var ikke så godt, for netop da kunne de nok have brugt en sjat mere vand. Og det var blandt dem, jeg ikke havde nået at få pottet om i lidt større potte med ny jord. Men ganske mange er der nu liv i endnu.

Denne hedder "Honningrose" og er fra Lone, som fik den til at rodslå sidste sommer. I hendes have er det en dejlig livskraftig, klatrende og blomsterrig rose. Igår sad jeg med kaffekruset derude om eftermiddagen og beundrede alle de nye blade, den har fået efter ompotning og tilbageklipning. Meget, meget yndige. Jeg glæder mig til den engang skal fare til tops i et stort træ. Måske til næste forår. Og i år får den ikke lov at blomstre; Den skal bruge kræfterne på rødder og stilke.


5 kommentarer:

  1. Hej Dorte
    Jeg prøver også at stiklingeformere roser på opfordring fra Marianne. Nogen af dem gik til som dine, men jeg har også succes med et par stykker, det er sejt.
    Mine står i en potte i pavillionen med en plastikpose over, det går ind til videre godt.
    Det er ikke sidste gang, jeg prøver det.
    Faktisk har jeg eksperimenteret lidt. For jeg klippede et par rosengrene ind i håb om at de ville sætte rødder. Det ville de ikke, men de satte nye grene. Disse grene har jeg nu sat ud i jorden til de andre, spændende om det lykkes. Det var jo kun bløde stiklinger.

    SvarSlet
  2. Jeg kan heller ikke lade være med at gøre forsøget. Jeg har lige taget af Leonardo da Vinci, og i haven har jeg fine stiklingeplanter af Constance Spry, Madame Pierre Oger, Händel og Leonardo da Vinci.

    SvarSlet
  3. Det lyder spændende at formere roserne...måske er det noget jeg skal gøre et forsøg med næste år:-)

    SvarSlet
  4. Jeg har også forsøgt nogle gange, fortsat uden held. Men det skal da ikke forhindre mig i at prøve igen. Jeg tror så, at jeg vil prøve din metode med nordsiden af huset og uden plastic! Dejligt når det lykkedes.

    SvarSlet
  5. Glæder mig til at se jeres forsøg henad vejen!!

    Hvorfor vente til næste år, Bente Lund? Disse stiklinger har jeg taget sidste sommer...

    Hjerteligst

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep