Sider

lørdag den 27. april 2013

Jeg kyssede Tante Grøn godnat...

Ja du læste rigtigt. Og det er en god uges tid siden, det skete. Men ikke i virkeligheden. Jeg nøjedes med et ordentligt smækkys på forsiden af hendes bog "Tante Grøns have". Jeg havde netop afsluttet læsningen af denne vidunderlige udgivelse. Læst de sidste ord om den sidste dag i året. Og de havde i den grad mindet mig om, hvordan jeg selv hylder og fortaber mig i denne dag. Og ikke mindst mindede den mig om, at sidste dag, sidste år blev tilbragt med de bedsteste (have)venner, man overhovedet kan ønske sig! SÅ lykkelig en dag...


Tante Grøn alias Jytte Aggerholm Justesen har et enormt dekorationsgen. Og i parantes bemærket, så slægter Emma vist hende på. Ihvertfald kan Emma lave en græskarlygtemand, som er rigtig dekorativ! Bogen er spækket med en yndefuldhed fra først til sidst udi dekorering, som er en ren fornøjelse at beskue - og en skøn, skøn inspiration. Pragtfuld "detalje" i en bog om haven året rundt <3<3<3<3<3<3


Og indslag om Syrenprinsens forkærligheder, giver bogen endnu et twist; At haven i dette tilfælde ikke alene er Tantelig... Haven er, omend den er den kjæreste Tante Grøns store passion, også et teamwork. Dét er så smukt!



Og så er man ikke et øjeblik i tvivl om, at der er tale om et teamwork, når det gælder de lækre, illustrative fotos, som er ikke er sparet på. Claus Dalby er næsten ikke til at tage fejl af, når man tidligere har læst eksempelvis "Den levende have". Smukke detaljer er fanget her, der og allevegne. Og jeg glæder mig så stort over de fotos, for jeg har endnu ikke haft den udsøgte fornøjelighed at besøge Tante Grøn's have. Dét må ske engang, er jeg overbevist om. Men nu har jeg ihvertfald muligheden for igen og igen og igen at kunne vende tilbage til og repetere, hvad haven gik ud på i 2012. Og det er uden tvivl en genlæser!


I skrivende stund sidder jeg og fornøjer mig med, at nedenstående frø muligvis har stået model til et foto i bogen - mens de endnu blot var støvdragere og grifler eller hvordan det nu er ;) Tante Grøn har, mens jeg er i kræftbehandling, forkælet mig med dem og om et øjeblik er jeg på vej ud i drivhuset for at så dem! Ovenfor ses et par frø, tabt i drivhuset sidste år, frø af Purpurkongelys, som også stammer fra det kjæreste væsen! Jeg må således siges at være lettere inhabil, når det kommer til at lovprise Tante Grøns skriblerier i bogen. Men tør du alligevel tage mit ord for det, så ligger der timer af god underholdning i den bog! Tante Grøn har krydret med en masse små citater, næsten for hver anden side; En af hendes specialiteter, som jeg har sat stor pris på også på blogs igennem 3 år efterhånden. At få udvidet sin horisont på denne måde, føles som et frynsegode. Og tantens udtryk... Der var "et par" imellem, der fik smilet frem. Og i det hele taget er det en aldeles vedkommende bog, som har min varmeste anbefaling.Den kommer ihvertfald ikke til at samle støv her.


Og tag jer så i agt for evt. frost i nat - det er jeg sikker på, at Tante Grøn også ville have sagt ;)

Hjertelig tak for at berige min boghylde og pandeben og øjesten, Kjæreste Tante Grøn <3<3<3 Håber jeg kan gøre gengæld en dag...


9 kommentarer:

  1. Sikke en smuk hyldest til Tante Grøn og hendes vidunderlige bog. Jeg nikker genkendende til det, du skriver - har også lige færdiglæst bogen første gang, men det bliver en bog, jeg vender tilbage til.

    Held og lykke med såningen af de dyrebare frø.

    Ulla

    SvarSlet
  2. Tak skal du have Ulla :D Frøene er nu sået og snart skal jeg lige ud at dække dem lidt, for vi kan få frost i nat...

    Hjerteligst

    SvarSlet
  3. Hvor er det smukt skrevet Zep, jg blev vist lige lidt rørstrømsk i øjenkrogene.
    Jeg ønsker mig bogen noget så inderligt i fødselsdagsgave.
    Op til flere gange har jeg siddet og kigget på den inde hos Klematis, men jeg har næret mig med at bestille den.
    For tænk hvis der er nogen der har lyttet til min højeste ønske.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
  4. Jeg havde tænkt mig, at den skulle på min fødselsdagsønskeliste.......jeg er julibarn, så der er lidt tid til endnu. Men alt godt kommer til den der venter, har jeg hørt!
    Med den anbefaling du udsender, kan jeg da godt høre, at det er en mangelvare her i huset.....

    SvarSlet
  5. Tak skal I have :D Tanten er en ganske særlig lille dame for mig. Og hun fortjener hvert et ord.

    Krydser fingre sammen med jer for, at I bliver begavet med denne herlige tryksværteduftende beretning (dét kan internettet ikke endnu - det der med duften!). Og jo nogle måneder kan man nok godt lige vente (som til juleaften). Men så heller ikke længere, for det er livet for kort til ;)

    God søndag!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  6. Søde Zeb - tak for de smukke ord om TG's bog. Jeg takker som bogens bogens forlægger.

    Jytte har en helt særlig evne til at sætte ord på; ikke blot på livets lyksaligheder, men også på de dystre stunder, som livet også byder på.

    Ønsker dig alt det bedste og er vis på, at det går godt med din behandling.

    Kh Claus

    SvarSlet
  7. Kære Claus.

    Ja har man først stiftet bekendtskab med sindets og livets sorte huller, så har man ganske givet ekstra ud af at læse denne bog.

    Tak for de gode ønsker! Jeg er priviligeret med et ellers godt helbed, som kommer mig til gode nu - foruden en misundelsesværdig opbakning alle vegne.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  8. Hej Zep.
    Jeg har tilgode endnu, at læse bogen. Men den er bestilt hjem på biblioteket. Men mon ikke også den bliver skrevet på min ønskeliste -det tror jeg da den gør:-)
    Venlig hilsen
    Malene

    SvarSlet
  9. Hej Malene.

    Jeg låner også indimellem bøger først, før jeg beslutter mig for, om jeg kan leve uden dem eller ej. Med denne var jeg dog sikker på forhånd ;) God læselyst, når den kommer hjem :D

    Hjerteligst

    SvarSlet