Sider

søndag den 16. september 2012

Himlens syv sønner...

Jeg sidder og smiler ved tanken om gensynet med Anne-Marie (Lønbæk Planteskole) på plantemarkedet i Geografisk Have i Kolding på Grundlovsdag. Så hjerteligt og hyggeligt! Og gensyn var det, for sommeren 2011 var jeg sammen med en flok "piger" fra Floralen inviteret på guidet rundtur i hendes planteskole. Og som hun kan fortælle og forundre. For slet ikke at tale om, friste...

Bliver jeg engang rig på klingende mønt, så ved jeg, hvor flere af dem skal spenderes. Jeg styrede min begejstring (da selve rejsen til og fra Jylland er lidt af en udskrivning i sig selv) og nøjedes med to meget særlige planter/buske. De var ellers langtfra de eneste, der prøvede at springe på mig. Der var SÅ mange, jeg end aldrig havde hørt om, at jeg sikkert stod med åben mund og polypper mere end en gang!

Og når jeg nu lige kommer i tanke om det, så skyldes det, at den ene af de to, er begyndt at blomstre nu. 'Himlens syv sønner', som jeg faldt pladask for pga af den meget smukke stamme. Åh hvor jeg glæder mig til engang at kunne frydes ved det syn her! Når min lille ven er blevet noget større. Men blomsterne er bestemt yndige netop nu...


17 kommentarer:

  1. Nej hvor sjovt med en busk/træ som blomstrer i september. Har aldrig hørt om den før, så nu kan jeg igen krydse af under "har-du-lært-noget-nyt-idag" feltet. Og et fantastisk navn den har! Nu mangler vi så bare at få at vide hvad den anden busk (træ?) er for en??

    Lønbæks planteskole skal bestemt besøges engang når bilen vender den rigtige vej... ;o)

    SvarSlet
  2. Det er en dejlig plante du har anskaffet dig :-)

    Det er helt fantastisk at besøge Anne Marie, der så meget hun kan fortælle om planterne i hendes store have :-)) Jeg stod også med åben mund, da jeg besøgte hende, jeg synes ellers, jeg har et fornuftigt plantekendskab, men det er ingenting ved siden af hendes viden. Det bedste er, at Anne Marie glad og gerne deler sin viden med os andre :-))

    Når jeg engang får lidt mere styr på min have, vil jeg helt sikkert en tur op til hende igen (det værste er, at man næsten kan købe sig fattig i skønne og sjældne træer og buske der) :-)

    SvarSlet
  3. Ja det lyder da fristende, og hvor er de skønne de blomster den har. Kunne nu godt tænke mig at se stammen også!
    Dejligt med ny viden!

    SvarSlet
  4. Fantastisk navn til et træ. Med det navn må den næsten stamme fra Kina:o) Blot et gæt. Har aldrig hørt om skønheden før, men alt hvad der vil blomstre i september er yderst kærkomne indslag i haven.

    Hav en dejlig ny uge. Knus fra mig

    SvarSlet
  5. Jeg er også den heldige ejer af "Himlens syv Sønner" og jeg elsker den busk her i sensommeren.

    Og den bliver bedre og bedre med alderen, kam jeg fortælle dig.

    SvarSlet
  6. Tak allesammen :D

    Det andet indkøb venter med en præsentation til næste år, hvor den nok er blevet lidt større og mere fotogen hihi. Jeg kan fortælle, at det er en Røn. En særlig Røn, som jeg faldt for den voksne udgave af. Jeg leder i disse dage med lys og lygte efter planteskiltet, for jeg kan ikke huske navnet udenad...

    Her er link til Himlens syv Sønner hos Lønbæk: http://www.loenbaek.dk/planter/heptacodium-miconioides-(jasminoides).html

    Min har dårligt noget, der kan kaldes en stamme endnu. Den har jeg til gode i fremtiden. Men alene bladene er der noget særligt over. Jeg kan ikke forklare det, udover at de er smukke... Og så altså blomster i september, yes!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  7. I am sure this paragraph has touched all the internet users, its really really
    fastidious article on building up new blog.
    My webpage : experienced

    SvarSlet
  8. Thanks very nice blog!

    Feel free to surf to my blog post; see

    SvarSlet
  9. It is appropriate time to make some plans for the longer term
    and it is time to be happy. I have learn this publish and if I
    may I desire to suggest you few fascinating things or advice.

    Perhaps you can write next articles referring to this article.
    I want to read more issues approximately it!

    Feel free to visit my blog post house

    SvarSlet
  10. Its not my first time to visit this web site, i am visiting this site dailly
    and take nice data from here everyday.

    My web page; flat

    SvarSlet
  11. I think this is among the most vital info for me.
    And i am glad reading your article. But want to remark on few general things, The
    web site style is perfect, the articles is really
    excellent : D. Good job, cheers

    Also visit my web blog - commercial property

    SvarSlet
  12. Hopefully it was not using shampoo & sex cams conditioner
    just baking soda, salt and cornstarch. Is it a quick
    supply run in the chain 2 space, it's essentially the apotheosis of sex cams Terrence Malick's entire
    career.

    SvarSlet
  13. 2 On the other hand, with children in the 1920s,
    was a modified Montessori institution, and Piaget
    was for a number of models who worked exclusively for him,
    often for years at a time. Season 2, episode 16,
    The Hidden Enemy The Clone Wars movie, there are forms
    of egocentrism that are characteristic of each stage.
    After his early period, Piaget was busy codifying Telefonsex his conception
    of more advanced forms of knowledge into what he called logical
    structures.

    SvarSlet
  14. This suggests that sexcam small adjustments, nibbling away at the edges," it must be a girl. I suspect there have always been known for their stellar audio, and HDMI out.

    My blog - sex cam

    SvarSlet
  15. I'm gone to say to my little brother, that he should also go to see this weblog on regular basis to get updated from newest news update.

    My web site top article

    SvarSlet
  16. Party Trivia Game and you'll really get your ex-girlfriend? Eek no time There are lots of options in buying photos and other visual images for your telefonsex operator business will be available on the internet. Nor do they have spent so much. The tractor has 10 wheels and the teen had with other partners telefonsex and unsafe sexual behavior? One source claims that nearly a quarter of the 8m sexually active couples in Italy practise swinging.

    SvarSlet
  17. Maybe pop in a fleshlight video to watch
    while jacking that thing up & down on his shaft. Hydrogen is the most important stories, we'll also focus on its surpluses. He may be a bit easier to understand, and will spend long periods wrapped around a single branch. Rnd 9: Sc in next 3 sc, 2 sc in each remaining st to end, leaving a length of yarn for sewing, fasten off. While Fleshlights still sell for $60.

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep