Sider

tirsdag den 11. september 2012

Det fulgte med mig hjem...

Jeg har jo været lidt udøs fra lørdag aften til mandag eftermiddag, iført bil... "Tilfældigt" måtte vi jo liiiige indenom Bilka i Ishøj, før vi drog hjem ;) Jeg kom allermest for at finde mig en Clematis til rosen, 'Erinnerung an brod' ude ved vejen. Den kan ærlig talt godt se lidt afpillet ud en stor del af tiden. Og da den nu er så kraftigt, at man ikke lige tager livet af den, skulle den have en lille plantekæreste, syntes jeg altså (og havde læst rygter om skønne af slagsen på Claus Dalby's blog).

Men så gik det jo altså lidt galt, for på vejen ud i havecentret, hvor jeg ikke kunne undgå at passere bugnende hyldemetre i massevis med forårsblomsterløg... Ikke at jeg skulle have nogle, vel?! Jeg kom dog gevaldigt i tvivl, da øjet blev fanget af Tulipanen, 'Princess Irene', som jeg har en stor svaghed for. Allermest holder jeg af knitrende tulipaner i vaser - og ikke nær så meget, når de står i haven. Men prinsessen kan noget særligt derude og jeg blev fristet over evne ;)

Bedst, som jeg stod der og glanede, blev jeg opmærksom på en indkøbsvogn, med en dame bag, som indeholdt en ikke ubetydelig mængde løgposer både med og uden Claus Dalby's milde åsyn på. Før jeg havde tænkt mig om og erindret min vanlige smågenerthed, røg det ud af mig; "Læser du også Claus' blog?". Det gjorde hun nu ikke, kendte den end ikke, men havde set Claus på fjernsynet... Og så stod knevren jo ikke stille på sådan et par havehøns som os. Tilmed cirklede vi rundt imellem forskellige hylder og vurderede og "vejede" indholdet og priserne - satte sammen og trak fra og... Kors, hvor var det hyggeligt! Men det værste var, at jeg så var blevet overfaldet af tulipanen 'Queen of Night' undervejs, som jeg har OVERVEJET mange gange, men valgt fra, fordi jeg jo altså ikke er så vildt begejstret for tulipaner i min have...

Sket er sket ;) og jeg har lige siddet og beundret farvefoto'ene af de to dronninger og prinsessen i køkkenlampens skær...


Snedronningen er allerede gravet behørigt ned tidligere idag, og jorden var skræmmende tør, meget langt nede!! Imorgen regner jeg så med at få sat mørkets dronning og den flammende prinsesse i... Flammebedet, når jeg altså lige har fået lidt styr på det. Lige nu står havedøren på klem og jeg frydes ved lyden af springende regndråber på taget ovenpå en meget varm dag på Solskinsøen.

6 kommentarer:

  1. Godaften Zep.
    Var lige inde og beundre din buket endnu engang. Det slog mig, igen, hvor smukt afstemte nuancerne er. Åh så smuk. Mange tak fordi du tog dig tid til at fortælle om de andre blomster i buketten :o)
    Jo, det er ved at være løg-lægger-tid igen og det er et glimrende ´par´ du har valgt til dit ´Flammebed´. Pøj pøj.
    Bedste hilsner, Iris.

    SvarSlet
  2. Ja det er skrækkeligt, når man sådan blir' forfulgt af løg og andre vederstyggeligheder!!
    Godt du tog mod til dig og fik en havesludder, jeg gør det altid, og synes det er så hyggeligt.
    Så går min mand ud og handler mad og andet ligegyldigt, for så at komme tilbage og hente mig!
    Godt vi har forskellige interesser!! Fnis.

    SvarSlet
  3. Ja når du nu lige kunne få tid til en tur i Bilka mens du var udenøs, ja så måtte du da også have noget i kurven. Hvor jeg kender det, vi kan lige nå Bilka,inden vi skal hjem igen :)

    SvarSlet
  4. Åh du vil elske den mørke tulipan. Den er så smuk, både i haven og i buketter.

    SvarSlet
  5. Pudsigt, jeg har ligesom dig et lidt ambivalent forhold til tulipaner - synes også de er kønnere i vase end i haven. Alligevel lader jeg mig år efter år lokke til at købe nogle. Og bliver så ofte lidt skuffet over resultatet når foråret kommer......men lige netop den mørke dronning her har jeg haft i en lang årrække nu og hun har aldrig skuffet mig, så du får forhåbentlig også stor glæde af hende.
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
  6. Tak endnu engang, søde Iris! Jeg glemte forresten at skrive Pelargonieblomster...

    God arbejdsfordeling, Bente hihi. Jeg nåede faktisk dårligt at finde mod, for det røg bare ud af munden på mig ;) Men ok, mødet med andre havefolk giver også ofte sig selv...

    Ja vi (små)øboere må være praktiske ;)

    En af "fejlene" ved Tulipaner i min have er ganske sikkert min og ikke Tulipanernes... Jeg har også tidligere ladet mig lokke til at prøve lidt af nogle spændende. For det første har jeg efterhånden fået øjnene op for, at en enkelt lille pose ikke ikke giver den effekt med Tulipaner, som findes i mit hoved ;) Og for det andet, så har jeg oplevet for mange "fusere" blandt de spændende, som har fået mig til at ærgre mig...

    Sidste år overtalte jeg mig selv til at kvikke et mørkt stykke langs grøften op med en "hvid pakke" af Claus Dalby løg - altså ikke bare Tulipaner (sortimenter er ellers heller ikke noget, der springer på mig, for jeg vil sæææl ;))). Det var så nok til, at jeg fik syn for, at mange gør en forskel.

    'Queen of Night' har så også efterhånden fået så mange lovord med på vejen, at jeg tør tro på den. Dérfor vendte jeg ryggen til, da den sprang i kurven ;)

    Tak for jeres hilsener! Jeg har brugt hele formiddagen i haven (og resten af dagen på uundgåeligheder). Vejret lader til at være med mig imorgen formiddag igen, så jeg fortsætter, hvor jeg slap :D Hængepartierne har ikke klaret sig selv i løbet af sommeren ;)

    Hjerteligst

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep