Sider

torsdag den 6. september 2012

Måneskinsarbejde ;)

Med septembers komme er et seriøst stykke havearbejde skudt igang. OK det har været noget vingeskudt grundet sygdom. Men ugens første 3 dage fik jeg dog lejlighed til at bruge noget af iført handsker og ukrudtsspand. En stor del af tiden er brugt ude ved vejen inkl. at stikke nogle Sommerfuglebuske og Hylden, 'Black Beauty'. Fik også ryddet "krattet" ved den del af grøften, hvor drænet går under vejen. Kommer der sne i vinter, så letter det temmelig meget at kunne få det ledt den vej ned. Mangler bare at hoppe derned og skovle de lag af omsatte blade og andet, der har samlet sig i grøften i årenes løb op. Tror det vil gøre en god forskel på bortledning af smeltevand.

Den ene af dagene trak jeg dog ind nær Lillebo og rumsterede, da vinden ude ved vejen irriterede mig. Jeg indledte "opstramning" af "Måneskinsbedet". Egentlig er det ikke et "rigtigt" måneskinsbed, for jeg har lidt kulørte indslag i, men virkningen i tusmørket er ikke til at tage fejl af for mig. Det siger "måneskin" til mig og skal i parantes bemærket forbindes med "Solskinsbedene" via gullige strandsten, som lidt efter lidt følger med mig hjem fra mine fotosafarier. 3 Kvan, 'Vicar's Mead" er et mørkt indslag, som nok først næste år giver mening - og har sammenhæng med en mørk Blærespirea i et overforliggende bed.

Jeg elsker at lege i min have. Og nogle finder med sikkerhed mine idéer temmelig spøjse eller uforståelige. Men det begynder at give rigtig god mening for mig ;) Til min store overraskelse hørte jeg idag, at bladet HAVEN nu har præsenteret en trend med orange i haven. Som klatter eller større partier, så vidt jeg har forstået. Jeg har haft orange i min have i rigtig mange år, hvor det ikke har været "trendy" - og i år er jeg ved at tilføje det i alle bede. Jeg havde nok aldrig troet, jeg skulle have en moderne havestil hihi. Men faktisk er min plan, som jeg har påbegyndt, at der skal min orangegule Montbretia i alle bede. Den er fantastisk fra forår til vinter med den særpræg i hver sæson og vil for mig få det hele til at hænge sammen...

Nu viser jeg så "Måneskinsbedet" frem fra flere vinkler. Både der, hvor jeg har været og der, hvor jeg ikke har... I juli klippede jeg iø alle Akelajerne deri tilbage, så de nu har skudt frisk, tæt løv. Sammen med Japanlygterne (som jævnligt tyndes ud) danner de nu en fantastisk frodighed trods, at vi i den grad har manglet vand sommeren igennem. OK nu skal jeg nok tie stille og vise billederne ;)







2 kommentarer:

  1. jeg blev simpelthen nødt til at checke din profil efter at have læst dette indlæg. Jeg mente nok, at du var hunkøn, men kom sådan i tvivl, da jeg læste om de voldsomme aktiviteter, du har haft gang i. Godt gået!

    SvarSlet
  2. Ja man skal ikke skue hun'nen på hårene høhøhø

    Tak skal du have :D Efter en lille uges pause er jeg nu i fuld gang igen derude. Har lige gjort plads i regnvandstanken... Og håber, vi får en skylle til alt det, som tørster og hænger her!

    Hjerteligst

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep