Sider

mandag den 5. august 2013

"Brumbassebusken"

Vi bliver lidt ved sommerfuglene, som jo har højsæson nu, så det basker ;) Eller rettere, så fortsætter jeg med Sommerfuglebusken, Buddleje davidii 'Sungold', som her er højt elsket af brumbasser og undertegnede.


Den kom til Lillebo som stiklingeplante fra Evy Lindenborg. Evy har smittet med en stor svaghed for sommerfuglebuske. Og 'Sungold' trampede ind i hjertet med træsko på og blev der! Derinde stråler den som en blid, varm sol - og udenfor er det den sommerfuglebusk i min have, som blomstrer længst. Ofte helt til frosten kommer. Og det gør en god forskel at klippe de visne blomster af. Også på de andre sommerfuglebuske for at forlænge sæsonen.


Brumbasserne er helt pjattede med 'Sungold'! Fra morgen til aften i denne tid snabler de rundt i blomsterne med en, i mine idylliske ører, velfornøjet brummen. Eller måske er den i virkeligheden travl. Men under alle omstændigheder ganske hyggelig.


Aldrig så snart har solen kysset morgenduggen af deres blanke vinger, før de ivrigt fortsætter, hvor de slap dagen før. Og det endda for nogle ganske bogstaveligt. En lille pudsighed ved Brumbasser er nemlig, at de overnatter i blomster. Jeg ved ikke, om det er alle, der gør det. Men går man ud i skumringen og kigger rundt omkring i blomsterne i haven, så ser man rigtig mange sidde deri og putte sig for natten. Jeg gør ihvertfald.


Sommerfuglene her foretrækker til gengæld sommerfuglebuskene med "blå" farver. Det er ganske sjældent, at jeg træffer dem i 'Sungold' uanset om solen står lige på. Og det er endda den sommerfuglebusk, der står mest i læ lige foran drivhuset. De øvrige står ud mod vejen, hvor sommerfuglene flokkes i stort tal i disse dage. Derfor er 'Sungold' nu efterhånden gået hen og har fået kælenavnet, brumbassebusken ;)


6 kommentarer:

  1. Tænk, engang kunne jeg ikke lide sommerfuglebuske, og nu elsker jeg den.
    Jeg har købt seks i år, blandt andet
    den skønne "Sungold", som du viser på dine billeder. Det er da helt forrygende, når sommefuglene flagrer rundt i haven.
    Hilsen Jette

    SvarSlet
  2. Uh det lyder godt, Jette! Hvilke har du købt udover 'Sungold'?

    Hjerteligst

    SvarSlet
  3. Jeg kendte ikke Sungold, så tak for dette indlæg, mon ikke jeg kan få plads til den et eller andet sted. Den vil vel også helst have det tørt? Jeg har rigtig mange sommerfuglebuske, fordi de sår sig selv, de står i mit rosenbed, det er ikke helt godt, så nu må jeg vist til at klippe de visne af. Det plejer jeg nu også, men det er ikke altid jeg kan nå :)

    SvarSlet
  4. Dén kan du godt glæde dig til, Lisbeth :D Alle mine sommerfuglebuske står ret tørt - dog i lerjord.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  5. Hvor er den flot. Jeg har kun 2 sommerfuglebuske en mørk lilla og en hvid, kender ikke navnene på dem.
    Jeg har lige været i England og der står der sommerfuglebuske overalt langs togskinnerne. Det ser flot ud, men det ser ud til at der er megen arbejde med at holde dem fra skinnerne.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  6. Velkommen hjem, Lene, din heldiggris :D Jeg må da vist lige omkring din blog med morgenkaffen og se, om du har taget billeder...

    Hjerteligst

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep