Sider

torsdag den 2. juni 2011

Midtvejs...

Ja så når vi - og buketten derhen midtvejs, hvor der ligesom ikke rigtig er fremdrift. En hel dag sker der næsten ikke noget med udfoldningen af blomsten og week-end'en er endnu længe væk. Men SÅ torsdag morgen er der sket ting og sager i nattens løb ;) pludselig er enden meget nær - og halvddelen af buketten har foldet sig ud sammen med ugen!






Valmuer af forskellig art kan være svære at få til at holde mere end blot 5 minutter i en buket. De er så bedårende og kalder på at blive plukket ind til en vase. Og det kan altså lade sig gøre, hvis man plukker dem i knop. Nu vidste jeg, at dette er min kæmpe, orange staudevalmue. Men er man i tvivl om farven, så kan man jo vente til sidste øjeblik, når der kan anes en stribe farve i knoppen.

Derudover består buketten her af ranker fra vinstokken Himrod, som i drivhuset nu producerer ufattelige mængder af nye skud, så jeg er efter den - og hvorfor så ikke bruge dem til en buket?!

De pyssede "kugler" i bunden er frøstande fra Pulsatilla - en af de mest fluffede i haven overhovedet i knop og i frøstand! Jeg bliver næsten helt euforisk, når jeg tidligt i foråret ser dem begynde at skyde frisk, lysegrønt løv og snart efter knopper, som man ikke kan lade være med at røre, fordi de ser så bløde ud!

Og så er der en løgplante af en slags. Jeg husker ikke på stående fod navnet, men kan finde det, hvis nogen er interesserede. Faktisk har den vist skiftet navn... Men på høje stilke bliver en "paraply" af klokkeagtigeblomster lukket ud af en spid, halvvissentudseende lige knop  De små blomster er fantastisk yndige i nærmere øjesyn. De er cremefarvede med limegrøn og mørkerød nuancer fra midten strålende ud, indeni. Tanken kan godt ledes lidt hen på Påskeklokker, farvemæssigt... Og så har de overrasket mig i en vase. Jeg tog stilke med knopper ind for nogle uger siden for at bruge dem til en lige opadbevægelse i en buket. Resten af buketten er fortid for længst, men de blev stående glemt i vasen, hvor jeg i mandags pludselig fik øje på dem, da de var sprunget ud!

Rigtig god Kristi Himmelfartsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep