Sider

lørdag den 3. december 2011

Hjerteboller

Her til morgen, mens bollerne bagte, fandt jeg i Bilka's julekalender tips, idéen til at lave pynt af et par muffin-forme og et bånd. Der var kort fra tanke til handling og snart var bageskuffen inspiceret og op ad den dukkede et par mariehønseforme, som lige fik en klat lim, et bånd og et par hæfteklammer samt en hjertesticker.



Så er der ellers serveret! Efter en opskrift, som jeg fik for snart flere år siden på "italienske boller"... Aftenen i forvejen opløses ca. 5 gram gær i ½ liter koldt vand. Heri røres 1 spskf. salt. Durumhvedemel røres i, til det virker som vælling. Hvedemel røres i, til dejen bliver sej at røre rundt og så stilles baduljen i køleskabet i min. 12 timer. Har man ikke 12 timer, så sæt den på køkkenbordet istedet til om morgenen...

Ovnen tændes og sættes på 250 grader, hvorefter man med et par skeer sætter klatter på en bageplade bekædt med bagepapir. Klatterne drysses med lidt Durummel på toppen. Når ovnen er varm, bages klatterne ca. 5 min., inden der skrues ned til 220 grader. Når bollerne er lysebrune er de færdige.

Og så kan de jo her i december serveres i sådanne "hjerter" (som kan laves af muffinsformene), som sikkert vil lune på en mørk morgen. Nu vil jeg se, om mine er kølet nok af...

God 3. december!

1 kommentar:

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep