Sider

tirsdag den 15. januar 2013

En rigtig kold tid...

Fryser du? Skutter du dig, når du kommer fra byen og indtil du træder ind ad din dør? Har du de varme handsker på hænderne og tørklædet godt oppe om halsen, mens næsen lyser lidt som Rudolf's idag? Forståeligt. Sådan har jeg ihvertfald haft det idag, hvor jeg lige var med et smut i byen. Bare synet af termometeret, hvor temp. kravlede længere og længere ned sidst på eftermiddagen fik mig til at løfte skuldrene næsten op om ørerne. -9,5...

Da jeg var på Riget en uge ind i året, var det stadig "lunt". Alligevel var det ikke nogen hedebølge og man skulle da gå sig en smule varm. Jeg og min mor sprang af bussen ved Rådhuspladsen for at slå en smule tid ihjel på Strøget - og Nørregade via Gammel Torv. Det var sådan ca., hvad energien rakte til, inden vi luntede tilbage til Hovedbanen med Matas striber og Sømod's uovertrufne Lakrids/Menthol bolcher og et par røde slikkepinde.

Ud for 7-Eleven stoppede jeg. Der stod en ung fyr. Yngre end jeg. Han solgte Hus Forbi, som er de hjemløses avis. Den eneste avis, jeg ofrer penge på. Det gør jeg så til gengæld med glæde. Jeg tænker på ham nu, hvor det er en rigtig kold tid. Har han også strikkede sokker på? Står han også og ser på et termometer og hælder en kop kaffe ned for at lune næsen? Jeg kan ikke ændre hans tilværelse - det er slet ikke mit ærinde eller mål, selvom det gør mig ondt at se, hvor han er lige nu. Men jeg vil gerne gøre en forskel og vise ham og andre hjemløse, at ihvertfald mit hjerte ikke er koldt, selvom min næse fryser - at jeg bekymrer mig for dem som medmennesker...

Den unge fyr fik en 5-er oveni avisens pris sammen med et stort smil. Jeg fik et glimt af en glæde så stor i et par øjne og han ønskede mig en rigtig god dag og alt godt... Så oprigtigt og varmende! Og så for småpenge... Varmestuestrik, som jeg har logo/link liggende for til højre, gør en forskel i det daglige - og ved at handle lidt i den tilhørende "butik", kan man også sprede lidt varme i en kold tid, som eks.  Overgartneren har gjort.

Hold dig varm og munter.
Hjerteligst


2 kommentarer:

  1. Fine strømper og et godt indlæg, jeg har været inde og kigge, men ikke lige fundet noget endnu, det kommer.

    SvarSlet
  2. Herligt. Tak :D

    Hjerteligst

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep