Sider

lørdag den 21. maj 2011

Du må puste tre gange...

Knapt 20 grader i skygggen - vi er tæt på forsommeren. Rigtig sommer er det ikke. Den kendes på, at man for 3. gang på en dag tænder bruseren, skruer ned for varmen og bagefter tager tøj på uden at tørre sig for at blive kølet en anelse af.

Lige nu er det dog de vilde væksters højtid. De har tilpasset deres levevis på de barskeste forhold - det være sig varme, kulde eller havekultivatorer. Når de rette betingelser er der såsom lunt vejr og vand (og man vender ryggen til et øjeblik), så brager de frem både som frøplanter men så sandelig også i staudeform. Det giver en smule stof til eftertanke, synes jeg. De har ikke fået hjælp af sprøjtemidler eller kemiske gødninger. De har benyttet sig af de forhold, der var til stede.

De har haft særdeles gode forhold her igennem årene, siger jeg med et smil i øjet. Og visse steder får de også lov at udfolde sig i al deres pragt en overgang. Til gengæld sørger de for motion til en anden en på steder, hvor de er knapt så velkomne. Dagens ret for tiden er Nælder, Mælkebøtter og Tidsler. Jo før de skaffes af vejen i bedene, desto bedre.

For lidt siden blev jeg præsenteret for et meget sjældent eksemplar af Mælkebøtten i frø. Den var sandelig af den slags man måtte puste på hele 3 gange og så ønske. "Udenfor", formanede jeg - men fortrød næsen i samme sekund. Gæt selv hvorfor. Men de ér smukke i flok! Ligesom den vilde Kørvel, som er på nippet til at afløse de gule hoveder. Prøv engang at se, hvordan de tog sig ud for et par år siden...

2 kommentarer:

  1. Kære Zep

    Jeg så hos Claus, at du var sprunget ud som blogger, og det måtte jeg se lidt på. Hvor herligt at du har mod på det. Faktisk behøver man jo ikke være så myreflittig, men jeg synes det kan være inspirerende og lærerigt alligevel at kigge ind til forskellige bloggere. Og hvis så man kan få lidt smil på læben er det slet ikke så ringe endda.

    Den vilde kørvel er rigtig dejlig og minder mig om barndom og sol og sommer på Bornholm!

    SvarSlet
  2. Kære Zep

    Hjertelig tillykke med din blog. Herligt at endnu flere, nu får mulighed for at læste dine dejlige beretninger om "store" og "små" oplevelser, tanker og fantasier.
    For du kan altså bare noget helt specielt med ord - beskriver alting så levende, på din helt egen måde. Så man næsten føler, man har oplevet det hele selv eller drømmer om at være der.
    De kærligste hilsener Sanne O.

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep