Sider

mandag den 20. august 2012

Hede flammer sæson I

HOV den overskrift gav lige lidt af et flashback til tiden godt og vel midten i firserne, hvor en sand landeplage var "Sjæl i flammer" af Kasper Winding og Lars Muhl... Husker du den? Titelmelodien, hvis ikke jeg husker helt galt, til tv-serien "Èn gang strømer". Uh den var altså god - sangen (serien husker jeg faktisk ikke).

Det handler dog om alt andet end "husalterets" udgydelser. Det handler om noget helt udenfor huset, Lillebo; Nemlig mit nye Flammebed - det andet af slagsen faktisk. Jeg var ikke tilfreds med placeringen af det første. Nu er jeg mere tilfreds :D

Siden jeg så et Flammebed i Claus Dalby's bog, "Den levende have" var jeg fyr og flamme ;) (ok måske lidt plat formuleret, men varmen er sikkert skyld i, at jeg ikke kunne dy mig). Jeg MÅTTE have et. Ikke et sekund i tvivl om, at her var kombinationer, som talte tydeligt sprog til mig - og med store udfordringer. Claus har lavet sit bed om siden. Men jeg glemmer aldrig, da jeg så hans for første gang IRL. Fantastisk! En sensensommerdag for snart flere år siden (var det i 2008 mon?).

Sidste år gik jeg så igang med overhovedet at etablere det nye Flammebed. Hårdt arbejde - og vejen er lidt lang endnu med at skaffe jorden bedre struktur, og senest også med at skabe mere lys... Og så skal planterne naturligvis gro til, hvis de da ikke, vanen tro her på matriklen, skal flyttes endnu nogle gange, kasseres tilføjes osv. osv.

Men for nu at gøre en lang historie bare lidt kortere, så sad jeg idag på en af havestolene (de er ikke kun til pynt her) idag og funderede over bedets nuværende resultater her, hvor det er i sluningen af sæson 2012/I og på nippet til den næste. Og billeder fik jeg også taget lidt af - både nærbilleder af elskede blomster/blade og så et par, så I kan se lidt af, hvad jeg ser fra min stol...








5 kommentarer:

  1. Og med blækspruttearm nummer 7 laver hun så lige et Flammebed...:o) Sådan bare lige:o)!!!!!! Smukt ser det ud og jeg var helt vild med sangen "Sjæl i Flammer". Rigig lækker udsigt du har fra din havestol, søde du. Jeg har også et lille discount "Flammebed", som jeg er rigtig glad for.

    Godnatogsovnurigtiggodt.

    Sleep tight and don`t let the bedbugs bite.......ja, pyhha, varmen gør een plat:o)

    SvarSlet
  2. Er det en græsart på billede nr. 4 i venstre side? Skønne farver og hvor det lyser op. De gule farver har jeg mest i foråret....

    SvarSlet
  3. Godmorgen (hostspruttehvæsebandesvovle) - "'sprutten" er et passende navn til en, der har overtaget en lettere brugt sommersnue... ØV!

    Nå frem med smilet og det gode humør :D

    Ja kjæreste Tante Grøn, her er bedet også i discount str. (Claus's kan vist nærmest fylde hele min forhave hehihæ).

    Det er en (højt elsket) Japansk Blodgræs, Bente. Så du har ret.

    Forresten kommer der nok noget mere gult - altså noget, der er gulere end i flammebedet, senere idag (om helbredet vil), for i det gamle flammebed, vokser nu et solskinsbed bed frem...

    Takker for jeres søde hilsener!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  4. Kære Zep.
    Hmmm, så må jeg igang med at ´om-emballere´ uld, men super dejligt at du gør opmærksom på dét med opbevaringen. Mange tak for det.
    Åh ja, Montbretia. Husker fra min barndom, at de meget ofte var i de buketter min mor fik. Så smukke i dit fine flammebed.
    Er lige nødt til at høre ´hvad´ de mørke blade, bag de søde Tagetes, er for nogle?!
    Og nej ellers tak Tante Grøn, ikke mere uld hér. Når jeg har taget macro optagelser med mit lille camera, er jeg nødt til at tage dem om ... efter at jeg har fjernet løse hundehår fra motivet!
    Ønsker en fantastisk dejlig dag ;o)
    Kh, Iris.

    SvarSlet
  5. Kære Iris.

    Det er mørkbladet, Krybende Læbeløs.

    Tak og i lige måde!

    Hjerteligst

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep