Sider

torsdag den 11. oktober 2012

Godkendt

Georginen er gået hen og blevet kontroversiel i blogland. Måske i virkeligheden en historie, som gentager sig. Ihvertfald har jeg en erindring om, at den i tidens løb er blevet dømt ude som værende vulgær. Mit ærinde er ikke at bidrage til kontroverser.

Jeg har et ambivalent forhold til Dahlia eller Georginer, som jeg ynder at kalde dem. Jeg falder pladask for det ene foto efter det andet af disse fantastiske, prangende skønheder. Jeg MÅ have dem - ihvertfald i hovedet. Nogle har jeg mistet, som vitterlig passede ind i sammenhænge. Det gjorde ondt. Og de var uden navne. Foræringer, som jeg virkelig satte pris på, men mistede til snegle eller råd.

Andre har været skuffelser. Afveg fra det kulørte pap/foto - alle langt mere gule i bunden, end der blev skiltet med. Og så duede de bare ikke i staudebedene!

Men trods tab (har ikke genfundet hverken den lækre gyldne eller lige dén lyslilla, jeg var glad for) og trods skuffelser, gav jeg ikke op. Jeg kastede mig i år ud i et forsøg. Greb en pose med to i et supermarked i foråret og delte med bedsteveninden. Min blev plantet ved mit nye 'Elstar' æbletræ. Inspirationen til at plante ved æbletræet fik jeg svjh fra Hanne i haven's blog sidste år.Nu går jeg så dagligt og ser, at jeg så rigtigt! Den Georgine passer ved det æbletræ! Der går toner igen fra stilke i blomsterhovederne og omgivelserne er tilpas rå (og pt uplejede, så helheden ikke bliver vist frem i år) til at en Georgine, jeg ellers ikke ville have valgt, ser helt helt rigtig ud og noget så forunderlig en prangende farveklat uden at være vulgær. Så nu skal der snart graves forsøgskule til overvintring....




1 kommentar:

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep