Sider

torsdag den 23. februar 2012

Vinter på retur

Efter at have fodret og vandet hestene i formiddags blev jeg draget, i bedste Misse Møhge (fra  tv-serien Matador) stil, først mod drivhuset, som var ved at blive varmet op af solen, og dernæst mod haven, hoppende rundt som en anden vårhare med rumpen højere end hovedet, generelt. Ikke mindre end 3 kvarter forsvandt som dug for solen, mens jeg blev gennemblæst derude uden at tage notits. Enorme mængder ( alt er relativt) af forårsblomsterløg var igang med at skyde; Vinterblomme skinnede gult om kap med solen og Vintergækker stod så strunke og nydelige og akkompagnerede så godt med hvidt til de runde gule. Ja selv min favoritforårsblomst over dem alle, Dorotealiljen var adskillige steder lige på nippet til at springe ud.

Min søgen ledte mig også til "visne pinde", som jo langtfra er døde, hvis man kigger nærmede på de smukke knopper. Forsythia, Syren, Minisyren, Japans Kirsebær, Rønnebær, Clematis, Roser, Spirea og mange, mange flere. Ja på den ene Kaprifolium var der tilmed lidt udsprungne blade! Og så har jeg endda helt undladt at nævne alle stauder, to-årige og selvsåere, som i den grad så ud til at være i live og godt på vej. Tænk engang, hvor de har arbejdet med snedynen  over sig de seneste uger; Lunt og rart dernede, skjult for menneskeøjne.

Men nu er vinteren på retur. Det er jeg ganske overbevist om efter idag. Solen, som så gavmildt skinnede hele dagen igennem, er på vej ned i gården. Gården ligger nord for huset - og når lyset når helt over tagryggen og hele vejen fra toppen af værkstedet og ned i gården, så er det vår, hvis du spørger mig. Klokken tolv idag var solen nået så langt...


Og ikke nok med den, men det var også "varmt" - som i varmt efter vinter, sne og kulde. Mod nord nåede termometeret næsten op på hele 7 grader - i "havestuen", som er delvis åben, mod syd, var der 20 grader i et let solbeskinnet vindue. Og jeg fik begyndende forårsfornemmelser, hvis jeg ikke allerede havde det efter haverundfarten. Forleden fik jeg endelig indkøbt pottemuld og de første af Pelargonierne blev plantet om i større potter, inden de vendte tilbage til stuevinduet.



Jovist er vinteren på retur - også selvom der skulle komme en vinterlig byge og nattefrost forbi - og foråret er på vej.

5 kommentarer:

  1. Kære Zep.

    Åh, hvor dejligt at du lover, at foråret er på vej:o) Når du siger det, så tror jeg på det!!! Du er nemlig en klog dame, der ligesom jegselv trækker vejret sammen med naturen.

    Jeg går længselsfuldt og venter efter de første velsignede lyde fra viben og lærken. Disse elskede fugle er for mig, det der byder foråret velkomment. Så er jeg sikker i MIN sag, ligesom du er, når solen begynder at skinne ned i gården i Lillebo:o)

    Åh, hvor har vinteren været uendelig lang og nu begynder de voldsomme abstinenser efter at lege med jord, frø og vand virkelig for alvor at melde sig.

    Zep, kommer du til blogtræf i Geografisk Have? Jeg mener at huske, at du altid er at finde i Kolding Grundlovsdag!?!? Jeg kommer, og jeg vil rigtig gerne hilse på min søde bornholmske blomsteralf:o)

    Ønsker jer en rigtig dejlig aften i Lillebo

    SvarSlet
  2. Åh så skønt at høre fra dig Kjæreste Tante Grøn, min Limfjordsøsøster (forestil dig et hjerte efter den betegnelse ;))

    Tager jeg ikke meget fejl, så er jeg at finde en stor del af tiden i en bod for Floralen den 5. juni i Geografisk Have - jeg skal være virkelig sat ud af spillet for, at det ikke er tilfældet. Vender helt sikkert tilbage til det senere...

    Og ellers kan du med stor sandsynlighed finde mig ved auktionen (måske dem begge alt efter tid). En rigtig last, min bedste haveveninde har pådraget mig for et par år siden ;)

    Er blogverdensbeboerne at finde nogle bestemte steder på bestemte tider, hvis jeg nu skal lede?

    Også en rigtig god aften til dig!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  3. Hej igen i Lillebo:o)

    På Fru Friis` Frøbo kan du se, hvor blogtræffet bliver arrangeret. Hun har lagt et kort ind over stedet.

    Finder du ikke mig, må jeg ud og lede efter dig:o) Floralboden og auktionen lyder bestemt heller ikke kedeligt!

    Håber vi render på hinanden. Der er jo lige en smule geografisk afstand imellem os, så lejligheden for at sige hej, vil nok ikke byde sig så ofte:o)

    Tusind tak for hjertet. Jeg sender et retur <3

    De kærligste hilsner og tanker

    SvarSlet
  4. Ja, det er sikkert og vist, foråret er på vej nu :-)
    Skægt nok kunne jeg også fornemme foråret i min have idag, netop fordi lyset når længere ned nu efterhånden.
    Det var en rigtigt dejlig dag. Mine Dorthealiljer har kun lige stukket bladene op, så der er I meget foran ovre på solskinsøen :-)

    SvarSlet
  5. Takker, jeg må indenom Frøboet i aften! Har du læst, hvem der spædt har kvidret for mig idag Kjæreste Tante Grøn?

    Ja Hanne, lyset er for mig ihvertfald det, der gør forskellen. Tager vi januar i år, så var der ganske høje temperaturer i betragtning af, at det var vinter - men det føltes ikke som starten på forår. Jeg fandt sørme en enkelt Crocus-blok idag, hvor der var ved at dukke farvet knop op (den så jeg ikke igår), den yndige lille Cream Beauti, som jeg er noget så glad for!

    Hjerteligst

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep