Sider

fredag den 5. december 2014

6. december i Kalenderhuset - 2. år

December er sådan en forunderlig hulter-til-bulter måned.

Se nu bare, hvor tiden løber... Der er 18 dage til juleaften nu. Aben i gangen har fundet sig en nissehue og er helt klar, tror jeg ;)



Jeg troede bestemt, at jeg ville have en stille stund hver aften, så jeg kunne byde på mere end minder fra sidste år. Men tiden vil noget andet. Og dét er så også værd at sætte pris på. At nyde tiden, mens man har den...

I skrivende stund sidder jeg i en sen aftentime og venter på, at gemalen melder hvor og hvornår, han vil hentes fra julefrokost. Her er stille i huset og jeg fristes til at slukke alt lyset og nyde aftenens sidste flammer i brændeovnen. Men så risikerer jeg vist at drage for tidligt til drømmeland.

Igår var her Flyveklubmøde. Det ugentlige. Lidt tyndtbefolket. Men de skulle jo alligevel gerne "forkæles" lidt. Og her i december gør det ikke noget, at de bliver trakteret med noget, som de måske ikke får alle steder. Derfor faldt mit valg på saltlakridsmandler, som også er i en af svigermekanikkens kalenderpakker...



De er såre simple at lave. Jeg tager 1½ dl. vand og koger op i min sauterepande sammen med 2 tsk. salt og 1 spsk. rålakridspulver. Så hælder jeg 200 g. mandler i væsken og koger videre, rører rundt, indtil vandet er fordampet. Imens har ovnen varmet sig op til 150 grader. Mandlerne hældes på en plade med bagepapir og tørres i ovnen ca. ½ time.

Velbekomme :D

Barndomsminderne vældede frem på denne dag sidste år - tryk her og læs med.

4 kommentarer:

  1. Tak for opskriften, det lyder spændende, jeg elsker mandler og lakrids :)

    SvarSlet
  2. Mums Zep, det lyder lækkert og så er det jo nemt. :o) Tak for opskriften og god weekend.
    Kh Linda

    SvarSlet
  3. Saltmandler har jeg lavet mange gange. lakridsvarianten ser spændende ud.

    SvarSlet
  4. Tak og god fornøjelse til jer alle :D

    Hjerteligst

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep