Sider

lørdag den 2. februar 2013

Juleæblet i februar

Hvad skal det nu lige til for at snakke om jul på kyndelmisse, tænker du nok. "Nu må du lige tage en slapper, Zep". Joe, men der er jo bare det, at...

Igår var jeg ude at gå tur til postkassen og tilbage igen.  Da det var dejligt tørvejr og næsten solskin, tog jeg en omvej  i have og drivhus, inden jeg smuttede ind igen. I drivhuset havde jeg forleden fået vandet de mange potter. Potter med stiklinger af Sommerfuglebuske. Stiklinger af Sankt Hans urt. Stiklinger af så meget - ikke mindst roser. Og så overvintrende sager og en smule sået sidste år engang. Engang, siger jeg, for lige nu har jeg tabt overblikket. Men det havde det godt, langt det meste og var glad for at have fået vand og ville nu gerne have tømt underbakker, inden frosten igen skulle bide. Den store potte med Lathyrus i fra sidste år, så ikke helt død ud. Måske er det bare lidt efterladt grøn farve, men jeg gav den nu alligevel en tår til evt. tørst.

Og SÅ på vej ud, fik jeg øje på de store knopper på min "Ildrød Pigeon", købt Grundlovsdag 2011 på auktion i Geografisk Have. Jeg har længe ønsket mig sådan et æbletræ, for der er noget særligt over "Juleæbler", synes jeg. Træet bar sidste år 4 æbler. To forsvandt. Et enkelt kom jeg sådan set til at spise i efteråret. Men det sidste lod jeg få en anelse frost, inden jeg tog det ind, pakkede i silkepapir og lagde i en kurv i havestuens kølighed til jul. Jeg havde tilmed lagt en serviet med julemotiv i kurven for at huske det til jul. Juleæblet, der skulle deles i 4 små bider til familien, når det var rødmet frem til jul.

Det skete så bare ikke til jul. Glemslen slugte det i første omgang. Men igår kom jeg så endelig i tanke om det igen, da jeg stod og spiste knopperne med øjnene - de var så kraftfulde og sprøde at se på! Som i en tegneserie gik der et lys op for mig og jeg styrede skridtene til havestuen og fandt kurven. Juleæblet blev pakket ud. Og det var ganske vist noget runkent, men dejlig rødt. Og så spiste jeg det! Helt alene. Og det smagte! Tilbage er nu kernerne... Husker jeg ikke helt galt, så kan kernerne af netop Pigeon give identiske træer - altså Pigeon træer. Så jeg vil prøve at så dem og se, hvad der kommer ud af det.


1 kommentar:

  1. Det var en dejlig " sand historie" og solen skinner pragtfuld her i vendsysel.

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep