Sider

søndag den 8. december 2013

Juleglæden bygges op...

Oprindeligt udgivet i november (præcis for en måned siden - den 8.) , men rykket frem til december...

Supermarkedernes monstrøse juleudbud virker ikke på mig i oktober. Ihvertfald ikke positivt. For jeg lægger sjældent skjul på, hvor jeg finder det formålstjenligt, at de stikker al færdigjulepynten hen, førend vi når Advent (idag i fredagstravlheden sidst på eftermiddagen blev jeg tilmed lukket inde imellem to standere med slige sager helt ude af stand til at flygte, førend der kom gang i en ekstra kassekø). Og til den tid er jeg så himmelsk træt af at se på hylde op og hylde ned, paller, kasser og stativer med mere eller mindre lødige nisser, rensdyr, engle og hvad ved jeg. Så træt, at jeg er ved at vende vrangen ud - i særdeleshed, hvis det så krydres med julemusik i højttalerne.



Igår forbød jeg gemalen at købe brunkagerne! Ikke noget, jeg overhovedet har for vane. Men bare tanken om, at jeg skal belemres med dem i to måneder, gør mig skiftevis kold og varm op og ned ad ryggen. Jeg nægter simpelthen at blive påduttet dette overforbrug i så lang tid. Og jeg bliver i alt andet end julehumør og føler en lede, som gør mig ked. For jeg elsker jul. Ikke-færdigfabrikeret-jul. Vist må jeg ty til købte ting også - men ikke nu. Ihvertfald ikke fra supermarkeder.


Jeg er heller ikke bleg for at indrømme, at julen kan komme over mig på et hvilket som helst tidpunkt i løbet af året. Inspiration, der springer på mig. Ting jeg bare MÅ lave, når idéerne dukker op.  Og også ting, som tager tid. Tid, som jeg ikke har i december. Og det helt uden indflydelse fra supermarkeder... Julebuketten herunder blev eksemplvis lavet i maj 2010, til min bedsteste veninde, fordi der blandt de blomsterstativer, jeg lavede af bånd,pap og tråd, dukkede en frem, der simpelthen var som skabt til jul...


Inden jeg begav mig på næsten-selvmords-kurs i supermarkedet i eftermiddags, havde jeg en aftale med min tante om at komme og gennemse hengemte hobbymaterialer. Og drikke kaffe dertil iblandet hyggesnak, naturligvis. Og jeg gik langtfra tomhændet derfra! Der var mangt og meget, jeg kunne supplere mit udvalg med - en hel lille skat for mig! Hvad hun så skulle have for det? Joh jeg kunne måske kreere noget til hende, mente hun. Måske en krans eller noget til døren til jul? Og voila, så vågnede en snert af juleglæden op. Noget af det bedste ved jul er for mig at kunne glæde andre med noget, jeg selv har lagt sjæl i. Og straks begyndte kreativiteten at røre på sig. Det endte faktisk med, at jeg lovede hende pynt til begge døre...


Og når ånden kommer over mig, går jeg først og fremmest i gemmerne. Fotogemmerne og finder frem, hvad jeg tidligere har frembragt. Det kan måske virke lidt ubeskedent at se på egne ting først. Men er det slet ikke. Minderne vælder frem og vokser indeni til en frydefuld forventning, der så kommer ud igennem fingrene, når nyt frembringes. Altid krydret med ny inspiration og det forhåndenværende søms princip.


Det er nogle af disse juledekorationsminder, jeg nu har fremvist i indlægget. Glade gensyn med timers fornøjelig kreering og efterfølgende oppynting til Advent. På Pinterest fortsætter jeg desuden med at samle idéer.


Og så var det, jeg tænkte, at jeg med dette indlæg også gerne ville bidrage til, at vi fik en samling af den slags visuelle minder. En samling af links til indlæg i blogland med juledekorationer. Og istedet for at bruge en masse tid på at lede dem frem, inviterer jeg til, at du lægger link ind her til dine egne juledekorationsindlæg. Dét har jeg aldrig prøvet før, men håber, at det virker efter hensigten og frister dig.

Vejledning i at tilføje link, finder du ved at trykke her og læse på en landliggers blog.




12 kommentarer:

  1. Hej Zep
    Du har ret, man bliver overfaldet af juleting allerede i oktober. Det er for tidligt.
    Din julebuket er skæg, fin og anderledes.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
  2. Hej Zep,
    Hvor er det et fantastisk billede du beskriver, med dig der står klemt inde imellem to bugnende julereoler fyldt med rædselsfuldt jule-tingel-tangel. Kan lige se det for mig! Havde nøjagtigt samme oplevelse i Nordens største Ikea forleden, nemlig i Odense. Det var helt klaustrofobisk og virkelig ikke en god oplevelse!
    Her i skoven ved mig, laver vi vores julepynt selv :-)
    Tak for en dejlig historie og god fornøjelse med blomsterdekorationerne, julerierne og kransebindingen. Jeg glæder mig til at følge med.
    Mange kærlige hilsner,
    Mathias

    SvarSlet
  3. Jeg gider heller ikke alt det der julefis (undskyld udtrykket) så tidligt som i oktober, nej før 1. december er jeg ikke interesseret i det.
    Jeg kan desværre ikke præstere juledekorationer, jeg er ikke særlig god til det kreative. Håber andre vil finde dekorationer frem til at sætte på her hos dig, idéen er fin.

    SvarSlet
  4. Jeg elsker julen, men hvorfor skal man bombarderes i oktober i supermarkederne. Det værste er næsten, at de så fjerner det hele en uge før jul, når jeg først er kommet i rigtig julemode og skal til at købe ind til juledagene. Der vil jeg gerne have julemusakken og al pynten i rå mængder ;-)
    I øvrigt god idé med at oploade juledeko. Jeg er med på den.

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  5. Søde Zep.

    Jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet af din fantastiske beskrivelse af dit klaustrofobiske julemareridt i kassekøen:o) Jeg ser scenariet så lyslevende for mig. Alt muligt juletingeltangel og plastikpangel, der ligger på hylderne og hvæser af den stakkels Zep, som bare vil flygte hjem til den ægte juleglæde og komme langt væk fra den kommercielle jul, som udvander hele julebegrebet, så det er til at blive trist af.
    Men der er penge i skidtet!

    Du er et heldigt menneske, Zep. Du kan føle ægte juleglæde. Det er så synd, når julen kun kommer til at handle om stress og (over)forbrug.

    God idè du har fået med at oploade juledekoer. Jeg har en masse billeder af mine hjemmelavede julerier, MEN rent teknisk lever jeg jo i dinosauernes tidsalder, så for en teknikamøbe som mig, er det en umulighed at finde ud af:o)

    Iøvrigt synes jeg, at der er ved at komme et gård-julenisse agtigt udtryk i Antons finurlige lurendrejer-ansigt. Er du sikker på, at Anton ikke er en Lillebonisse, forklædt som Krammer? Han sidder stadig på et stykke forstenet træ på køkkenradiatoren og ser noget så skælmsk og hemmelighedsfuld ud:o)

    Jeg glædes ved din glæde over den tid, der er på vej. Så det bliver hyggeligt at følge med i Lillebos Jul:o)

    Knus og kram fra Anton og Tanten

    SvarSlet
  6. Hahahaha:o)
    Jeg er så heldig at have et filter der bevirker at jeg ikke ser julepynten i centre og supermarkeder, men hvis man decideret bliver lukket inde mellem to reoler er det lidt svært at undgå.
    Hvor skønt for dig at få hobbymaterialer af din tante og det blive hyggeligt når du går igang med kransene.
    Jeg holder uendelig meget af jul, gran og grønt og glæder mig til jeg skal igang med kransebindingen:) Lige nu sluger jeg Margit Engens nye bog i mig - inspiration, inspiration, inspiration.
    Super god ide at indbyde til dekorationslink og jeg lægger mig til. Tak for det.

    SvarSlet
  7. Tusind tak for alle jeres dejlige kommentarer! Jeg har lige siddet og genlæst dem som en slags belønning ovenpå en udfordrende uge. Og en særlig tak for de to links, der er blevet tilføjet. Meget inspirerende! Dem vender jeg helt sikkert meget snart tilbage til.... Og flere er naturligvis velkomne. Hold jer ikke tilbage :D God week-end!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  8. Oh nogle skønne mosjuletræer fra Fru Pedersens have har sluttet sig til selskabet. Herligt!!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  9. Denne 2. søndag i Advent har jeg rykket indlægget her op.

    Julehjerteligst

    SvarSlet
  10. Nu kan jeg bedre tåle at se juledekorationer, de er fantastisk flotte, dem du har med her, ingen tvivl om at du nyder at lave dem.
    Julehilsener
    Lisbeth fra et gråt og regnfuldt Samsø

    SvarSlet
  11. Forleden besøgte jeg Kridtvejens Planter på Mors og havde en lignende oplevelse i et af dres huse, som var fyldt til bristepunktet med julestads.

    SvarSlet
  12. Det glæder mig meget at se to nye links til samlingen!

    Her har solen skinnet en del idag, Lisbeth :D

    Jamen helt enig, Marie. Ikke at jeg har været hos Kridtvejens. Men jeg kan sagtens følge dig.

    Hjerteligst

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep