Sider

søndag den 11. marts 2012

The Private World of Tasha Tudor

Uden på nogen måde at sidestille mig med den store kunstner i mangt og meget - ikke mindst haven, Tasha Tudor var, så fornemmede jeg et stærkt bånd hende og jeg imellem, da jeg første gang blev præsenteret for en video på nettet  (tryk på teksten for at se videoen). Det sker i grunden kun sjældent. Adskillige haveudsendelser og -billeder og beskrivelser har i årenes løb fascineret og begejstret mig, ikke mindst helt fra barns ben med Søren Ryge Petersen i haven. Men kun ganske få foruden, har i den grad draget mig til sig som denne lille film gjorde.

Da jeg næsten samtidig på havemand, Claus Dalby's blog erfarede, at Tasha Tudor's Have ville blive udgivet på dansk inden længe, var jeg fyr og flamme. Jeg måtte eje den bog! Og det kom jeg til og den ligger på Top 10, hvis ikke helt i top endda over mine favoritberetninger i haveverdenen. Uden mindste skam vedgår jeg, at jeg allerede har læst den en hel håndfuld gange og den ligger øverst i stakken på natbordet, altid klar til at bringe mig i en helt særlig stemning af samhørighed og kreativitet, når jeg har lyst til det!


Jeg har vist ovenstående foto før - og gør det altså gerne igen. Lige efter årsskiftet blev min opmærksomhed fanget af, at der fandtes en bog med titlen "The Private World of Tasha Tudor", skrevet af hende selv og fotograf Richard Brown, som i bogen og hendes have har gengivet den smukt i billeder. "Mere vil have mere" og jeg søgte med lys og lygte på de danske biblioteker, som jeg er stor fan og bruger af, når jeg har brug for bøger, som ikke befinder sig her på øen. Men ak og ve. Den fandtes ikke som udlån i DK.

Jeg hang med næbbet, da jeg sad og reserverede andre bøger hos bibliotekerne her på øen. Da pludselig så jeg muligheden for at ønske titler titler, som man syntes manglede i "sortimentet". Nå ja tænkte jeg, hvo intet vover... Så jeg sendte en mail og skrev, at jeg savnede "The Private World of Tasha Tudor". Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke havde de store forventninger til opfyldelse af mit ønske, men allerede dagen efter var der svar tilbage, at man ville glæde mig ved at få den hjem fra udlandet og reservere den til mig. Dog skulle jeg indstille mig, at det godt kunne tage noget tid. Jeg var jublende og indstillede mig pænt på flere måneders forventningens glæde. Efter blot få uger, kom der en sms om, at nu var bogen ankommet (helt fra Oklahoma) og aldrig så snart var biblioteket åbnet, før jeg stod og med ærefrygt tog den ned fra hylden. Dét kalder jeg et engageret bibliotek!

Forventer man endnu en bog dedikeret Tasha Tudor's have, så går man lidt galt i byen med ovennævnte titel. Denne morgen, hvor jeg som ofte før er stået op før solen, kan jeg nemt se mig selv som lille, gammel kone, starte dagens dont med at tænde op. Nuvel jeg har endnu ikke noget, som indeholder knitrende træ - arbejder dog stærkt på sagen iøjeblikket, idet oliefyret, som flere gange tidligere de sidste par måneder, har brilleret med at gå ud. Således også denne morgen, hvor det måtte vækkes til live og ovnen startes for at give lidt akut varme til huset, og snart skal bage de boller, som jeg har dej stående til på køkkenbordet.

Som titlen antyder, så er det en bid af Tasha Tudor's private verden, som præsenteres i denne udgivelse. En smuk bid, og i særdeleshed krydret med hendes egne ord, sjælen i alt, som vi beundrer fra hendes have m.m. Fascinerende at læse hendes måde at tænke på. Og så skal det nævnes, at den også indeholder nogle helt fantastisk stemningsfulde billeder - også fra haven! Richard Brown har glød og alfer i sit camera, er jeg sikker på.

Bogen er leveret tilbage til biblioteket her først på måneden, hvor jeg ikke længere havde mulighed for at beholde den. Det var et eventyr, trods internettets globale hverdag, at få en bog hjem fra det store udland! Jeg er trods alt vokset op dengang, verden var langt mindre og en computer nærmest bare fantasteri. Jeg kunne sætte mig tilbage til dengang, hvor sådan en hjemtagelse af en bog havde været en sensation - og jeg fornemmede bestemt lidt af det vingesus, da jeg stod og skulle tjekke bogen ind på biblioteket. Tusind tak for den oplevelse!

Bogen kan købes bl.a. på amazon og jeg har allerede besluttet mig for, at den må på min ønskeliste til jul, så den kan gøre "Tasha Tudor's Have" selskab på natbordet.

Rigtig god søndag.

6 kommentarer:

  1. Jeg støvsuger også især Herning Bibliotek for havebøger, især i vintertiden, hvor der sagtens kan ligge 40 tykke havebøger på sofabordet. Jeg noterer lige denne bog, må se om jeg har mulighed for at låne den.

    SvarSlet
  2. Dette er et dejligt indlæg og så hyggeligt at komme indenfor ved ovnvarmen og hjemmebagte boller hos dig:0) Det kalder jeg service fra biblioteket og jeg bliver da også nysgerrig om vores biblioteker har den anden Tasha Tudor bog som jeg ikke ejer. Jeg låner stakkevis af havebøger på biblioteket og er nu også begyndt at låne lydbøger og e-bøger når det drejer sig om skønlitteratur.
    Rigtig god søndag

    SvarSlet
  3. Sikke et skønt indlæg, tak for det :-D
    Jeg har endnu til gode, at læse bøger om Tasha Tudor, men jeg kan mærke en stærk tiltrækningskraft, hver gang jeg høre om hende. På youtube findes der flere filmklip med hende, og hun udstråler noget... eventyrligt, hemmelighedsfuldt, ro som man ikke finder ret mange steder.
    Der er mange bøger der står på min ønskeliste, og bøger med/om hende er der også. Glæder mig til den dag jeg kan sidde og nyde hendes specielle univers.
    Hvor er det bare fantastisk god service fra dit bibliotek, at de skaffede den bog hjem til dig, og så hurtigt!!
    Ha´en rigtig god dag.
    Forårs hilsner fra Marianne.

    SvarSlet
  4. Hvilket herligt engageret indlæg, man kan mærke din begejstring ud gennem skærmen :o)
    Jeg har også Mrs Tudor tilgode endnu, men nu må jeg nok hellere få gjort noget ved det.
    Ha' en herlig søndag :o)

    SvarSlet
  5. Sådan Zep.
    Velkommen i flokken, der er begejstrede for den gamle dame.
    Hun er bare fantastisk.

    SvarSlet
  6. Hej min yndlingsbornholmer.

    Tusind tak for et dejligt indlæg, som jeg virkelig har glædet mig til. NU MÅ jeg altså også se, at få bestilt den bog hjem!

    Zep. jeg har det akkurat ligesom dig:o)Uden at kunne beskrive hvorfor og uden at kunne forstå hvorfor, føler jeg også et særligt bånd til Tasha Tudor. Hendes haveunivers og hendes store kærlighed til blomster går mig lige durch i hjertet. Der er en magi, en stemning og en fortryllelse over det tudorske blomsterunivers, som drager, berører og henrykker mig i en sjælden grad.

    Tror du vi bliver færdig i haven inden jul iår, søde Zep?:o)Jeg er allerede godt igang derude. Så der er ikke meget computertid tilovers lige pt.

    Sov godt og drøm sødt om Tasha.

    Grønne havehilsner

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep