Sider

søndag den 4. marts 2012

Da jeg var barn

Skulle der ikke meget til at begestre. Ikke at det skal forstås på en overbærende eller hånende måde. Tværtimod var en enkelt blomst alt rigeligt til at fange øjet og gøre lykke...


Jeg tror ikke, jeg tænkte nærmere over, at Crocus bebudede forår, dengang. Jeg er næsten sikker på, at den slags ikke strejfrede mig overhovedet. Skal jeg spole tilbage til noget, der fik mig til at tænke forår, så var det solen. Og særligt et år, hvor den må have skinnet mindst lige så meget som igår. Ihvertfald iførte jeg mig bare ben, nederdel og cykel og kørte op og ned ad Vesterled, grusvejen vi boede på i Faarevejle. Det gav i den grad skældud, da jeg kom ind igen tænderklaprende og med knæ i en kulør ikke ulig den, som Crocus'en ovenfor...


Vinteren, hvor jeg byggede langt flere snemænd end idag, havde forvandlet jorden til en tør blegbrun skorpe, som var så intetsigende, at den slet ikke interesserede. Ikke at jeg sådan gik og ledte efter blomster dengang. Det mindes jeg ihvertfald ikke. Men der var noget magisk over, at der i de bunker af blade og grene, som vinden havde fejet sammen vinteren igennem, pludselig dukkede helt fantastisk klare og smukke farver frem!


Den dag idag kan jeg nemt skrue tiden tilbage, når jeg stjæler mig et øjeblik derude til en haverundfart - eller som nu sidder en søndag morgen, hvor jeg måtte ukristeligt tidligt op, så bollerne kunne nå at blive bagt, inden "ridefolket" kommer og skal forsyne sig, før de drager til stævne. Som barn blev de ikke studeret med linse på camera, de forårets vidundere. Som barn så jeg med fingrene. Lægger jeg idag nænsomt hænder om hovederne på de æggeblommegule Crocus, så er jeg næsten tilbage på Vesterled, med fingrene under en hæk, ivrigt plukkende en "buket" af den fantastiske skat, de var. Idag ved jeg til gengæld, at der ikke er nogen, der har trampet dem i stykker, når man et par dage efter oplever, at de ligger smadrede. Næh det er såmænd Solsorten, der kigger med næbbet ;)

God søndag.

4 kommentarer:

  1. Sikke et herligt tilbageblik og din historie med de crocusblå knæ fik mig til at trække på smilebåndet - tak for historien :-)

    SvarSlet
  2. Hyggelige barndomsminder, som kan få os alle til at tænke tilbage på den kære barndom. Jeg mindes også forårsbebuderne, som kom meget senere i min barndom. De var der nemlig altid til min fødselsdag sidst i marts.

    SvarSlet
  3. På en dag som igår bliver der pirket ekstra meget til min skrivetrang og minder... Havde jeg tiden, kunne jeg nemt skrive, så øjnene faldt ud på mere end en LOL Måske kommer den dag engang. Der er så meget, jeg elsker at kaste mig ud i...

    Jeg syntes også, at det var tidligt at se Crocus i år, men tænkte, at det nok bare var min hukommelse ;) Men når du har fødselsdagen at huske det på, så er der jo noget om snakken! Skønne er de ihvertfald.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  4. Skønne barndomsminder :-)
    Mindes så at jeg ret ofte har haft forårsblomster på bordet til min fødselsdag sidst i februar :-) Men der har altså også nogen gange været snestorm :-(
    Masser af havehilsener Sanne O.

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep