Sider

tirsdag den 28. juni 2011

Ikke en duft af roser men...

Puha nu behøver det ikke at blive varmere for min skyld. Og nej, jeg hører ikke til dem, der har klaget i de forgangne dage - tværtimod, den temp. har passet mig og min aspargeskulør noget bedre. Vi kommer lidt for nemt til at minde om Dannebrog ;)

Men "Træliljen" har taget varmen til sig og foldet en knop ud! I 2010 var jeg til plantemarked i Geografisk Have på Grundlovsdag. Der stod en mand med en trailer fuld af spagnum og liljeløg. Træliljer kaldte han dem. Det er ikke rigtig lykkedes mig at finde ud af noget om disse. Men never mind! Jeg købte to løg, som blomstrede i potte i sensommeren. De blev i potten i havestuen (uopvarmet) og skød lige pludselig op i foråret! Jeg fik fart på og fik plantet det ene forsigtigt ud i haven - der var allerede godt med stængel. Det andet blev i potten og forleden blev hele molevitten med største forsigtighed lempet udenfor døren. Planten er over 2 meter høj. Og når den skulle ud, skyldes det, at duften grænser til tortur i styrke, så det er ubehageligt at sidde inde i den... Ikke at den er grim. Tværtimod! Jeg tog denne første blomst ind i en vase og stillede på badeværelset (i solen vil den alligevel være alt for hurtigt afblomstret). Nu dufter der måske ikke ligefrem af roser, men noget andet ;)

1 kommentar:

  1. Ja, vi må trøste os med at nogle af planterne elsker dette vejr :-) Og jeg nyder som sagt aftenerne istedet derude.
    Jeg vil meget gerne bytte et sideløg af den orange for din trælilje. Men så må vi være fælles om at huske det senere på sæsonnen, for jeg husker altså ikke så godt :-)
    Den ser utroligt spændende ud, træ-liljen, og du må rgerne vise flere billeder af den senere.
    Fortsat god dag i skyggen :-)

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep