Sider

lørdag den 30. august 2014

Glimt fra haven (Mayonnaise med nøddeagtig smag)

Til frokost var der hjemmestegte, kolde frikadeller og tomater fra drivhuset til at putte på rugbrødet, som iø var nedsat pga, at udløbsdatoen var oppe over, da det blev solgt. Dejligt, at se supermarkederne begynde at sætte prisen ned istedet for at smide ud!



Jeg fik en ekstrem trang til at putte mayonnaise på! Men det var der ikke i køleskabet :( Og jeg mener altså, at trang af det format skal efterkommes. Hmmm jeg kunne ringe til gemalen og bede ham tage med hjem, da han var på farten. Men så skulle jeg jo vente, til han engang kommer hjem, med at spise. Og så skete det, at der kom lys i pæren næsten som en åbenbaring; Du kan jo bare lave det selv ikke fjols ?! Ofte nok har jeg set opskrifter, men aldrig prøvet.


2 (øko - har desværre ikke høns endnu) æggeblommer blev pisket rigtig godt sammen med en tsk. bornholmersennep og en tsk. æblecidereddike samt salt og peber...


Da det havde en fin gylden, lettere cremet konsistens, målte jeg et par dl Koldpresset Rapskimolie fra Lehnsgaard op.


Den ene hånd styrede håndmixeren på fuld knald, mens den anden hældte olien ned midt i piskerisene i en tynd stråle, indtil bægeret var tomt.


Slutteligt smagte jeg til med lidt ekstra salt. Det var en kraftig sag, som jeg huskede fra min barndom. Måske lige kraftig nok. Så jeg rørte en skefuld af den op med 1½ skefuld Cheasy Fraiche. Og voila havde jeg mayonnaise med en let nøddeagtig smag til at smøre mit rugbrød med (og det er spist hihi).



Ikke spor svært. Og nu skal mayonnaisen afprøves i en tunsalat...  Og æggehviderne kan bruges til marengs.
 God week-end :D



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep