Sider

lørdag den 8. november 2014

Som en panter i gummistøvler - Vil du med på tur i haven?

En sand heksejagt lakkede mod enden i køkkenet hen på formiddagen igår. Og slutteligt drev jeg mig selv ud i det halvlune, disede dagsmørke. Ikke lysten. Men en buket Chrysanthemum skulle plukkes til den buttede, græskaragtige lille kande i køkkenet. Den var blevet tømt for fødselsdagsblomster og vasket af.
Rask gik det med saks i hånd, hvor stilke blev skilt fra planten og ribbet for blade for ikke at komme til at rådne og lugte fæle i kanden. Øjet fangedes af knopper i en rose. Jeg kunne ikke modstå, de måtte med ind. Og just, da jeg sådan stod og fjernede blade fra dem, blev øret fanget,
Oppe over kvasrodebunken var der en skvidder og skvadder af den anden verden. Videbegærligheden tog over! Jeg listede mig nærmere, så godt jeg nu kunne i det våde, lidt for lange græs, som er ganske oversået med raslende blade. At jeg ikke havde hørt den palaver først, skyldtes ganske givet, at bonden lige over vejen kørte og pløjede. Som en panter i gummistøvler sneg jeg mig afsted og stoppede næsten åndeløst og prøvede at få øjnene i fokus oppe i trætoppene af Morellen, Hasselen og Æbletræet. Og i den sidste var svaret; Aldrig så snart var jeg kommet nær, før jeg næsten måtte springe for noget nær livet. Æbler kom ned i en susende fart og havde nær ramt mig, mens uenigheder udspillede sig oppe. I år sad de æbler iø og rådnede på træet. Og det fik de så lov til. At blive siddende. Og netop nu var de så genstand for en mellemting mellem tag-selv-bord og masseslagsmål. Stærene var det. Jeg
havde lidt gættet det, da jeg hørte skvidren. Men sjælen har ikke ro, før der er beviser. Ihvertfald på sådanne opdagelser.
Og da det så ovenikøbet var lykkedes mig at få fat i cameraet og zoome ind på en af grovæderne, så kunne jeg jo lige så godt fortsætte... På marken trak nogle af stærene indimellem ned og fik en godbid fra den sprøde, nypløjede muld. Sensommer og efterår er mig allermest kær, udenfor. At jeg så dette efterår ikke har været meget ude, skyldes, at det er så forfærdeligt mørkt og fugtigt det meste af tiden. Så trækker andre sysler, pligter og fornøjelser meget nemmere. Men der er nu så meget smukt derude alligevel. 






















.

8 kommentarer:

  1. Grådige stære og en panter, der lister rundt i gummistøvler - det er noget af et dyreliv, der udspiller sig på Bornholm. Ellers dejligt friske billeder trods den mørke årstid.

    SvarSlet
  2. Tak søde Marie :D

    Hjerteligst

    SvarSlet
  3. En panter i gummistøvler... den detalje fik vi vist ikke med på facebook!! Men så kunne jeg jo hygge mig over indlægget en gang til. :)

    SvarSlet
  4. Hihi tak - tror måske ikke, at du var helt vågen på FB fru Friis :D

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Visse-Vasse fru Zep! Nu ikke ødelægge min illusion om mine egne evner... :)

      Slet
    2. Ups, sorry ;)

      Hjerteligst

      Slet
  5. Ja jeg så altså også sjove billeder på min nethinde da jeg læste din beretning :o) og fantastiske billeder og både stære og blomster..jeg har godt nok også lyst til at se et af den Bornholmske panther :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bukker og takker, kære Linda! Kun fantasien kan gengive gummikattedyret ;)

      Hjerteligst

      Slet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep