Sider

lørdag den 5. november 2011

Forberedelse...

...på julen. Det handler for mange om at "nå" det, der "forventes". Mange på min vej i livet har udtrykt, at de nærmest ville ønske, at julen slet ikke fandtes. Det er endnu ikke lykkedes mig at "omvende" ret mange, tror jeg. Det er synd og skam. Men altså også lidt et valg. Naturligvis følger der med børn nogle arrangementer og forberedelser, som man ikke selv er herre over. Men at fejre julen handler også om at skabe egne traditioner og fordybe sig i ting, som virkelig giver en noget energi selv. Det kunne jeg godt skrive rigtig meget om. Men dybest set, så kig ind i dig selv og find modet til ikke bare at følge med en strøm af forventninger. For julen, den er hjerternes og lysets fest, hvis man vil...

Idag var jeg i en genbrugsbutik og i Netto og handle lidt ind til dekorationer. Det falder mig egentlig narturligt, da julen for mig er en slags "krone på værket"/året/høsten. Farverne fra sensommeren efteråret har brændt sig ind på nethinden og farver mine øjne, når jeg ser efter materialer og pynt. Og idag var der altså et udvalg, jeg ikke kunne sige nej til ;) Selve juleværkstedet her i Lillebo "åbner" nok først om 10 dage, når jeg er "færdig" i haven med det, jeg gerne vil nå nu. Og HUSK kjæreste TANTE GRØN, at vi skal være færdige derude til jul ikke? ;)


3 kommentarer:

  1. Det med at mange ønsker at julen slet ikke fandtes, tror jeg simpelthen har noget med at gøre, at den for nogen er blevet stablet op til noget gigant og gaverne skal være dyre og man har ikke råd til alle de kmpe dyre gaver, som mange forventer.
    Man orker ikke julen, fordi at der er involveret mange penge. Mange glemmer, at julen skal være en hyggens tid, at det ikke er de kæmpe dyre gaver, der tæller men også samværet med sine nære, og også det at holde ved sine skønne og hygsomme traditioner. Og også at huske at det er ikke hvor meget gaven har kostet, men det at nogen har tænkt på at købe noget til en :-)

    Ælsker også julen, men lige nu kan jeg ikke overskue den så det må vente lidt endnu :-)

    SvarSlet
  2. Håber du får en rigtig rar jul i år Heksegarn!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  3. Kære Zep:o)

    Ja, vi SKAL være færdige i haven til jul, Zep! Men jeg kan ikke love, at det bliver til julen 2011:o) Jeg har som sædvanlig haft gang i lidt for mange nye projekter derude i min grønne oase.......FYYYYYYYYYYY FY, din slemme tante...hvornår lærer du at styre dig!?!?!?!?!?!

    Tak for gode og kloge ord om julen og forventningspresset. Ja, hvor er det synd, at julemåneden for mange er blevet et stresset helvede at komme igennem. Og hvor er det synd at julen er blevet gjort så "kommisjæl". Det er jo umenneskeligt at f.eks en mor til 3-4 børn med fuldtidsarbejde, huslige pligter, sociale forpligtelser etc SAMTIDIG skal leve op til et eller andet jule- superkvindeideal om mindst 4 forskellige slags hjemmebag, de helt perfekte personlige gaver (som vi mange gange slet ikke kan finde råd til i budgettet!)det perfekt pyntede hjem, det perfekte juletøj, de perfekte julesammenkomster, de perfekte kalendergaver, de perfekte adventskranse og dekorationer, de perfekte hjemmelavede og personlige julekort, den perfekte hjemmelavede juleleverpostej etc etc etc etc.

    Det er i høj grad et spørgsmål om at vælge til og vælge fra og kun lave de juletraditioner man brænder for. Familien bliver ikke lykkelig af at alt er hjemmegjort. Den bliver meget mere lykkelig over at have en mor, der har har det godt og som ikke har knoklet sig en ordentlig gang julestress til.

    Jeg håber så inderligt at de mest "juleramte" kan skrue ned for forventningspresset, så de kan nyde det julen handler om.... nærhed, kærlighed og lysets tilbagekomst i både hedensk og kristen forstand.

    Kærlige hilsner fra en endnu ikke juleklar.....skal jo først presse de sidste gyldne dråber ud af haven:o)

    SvarSlet

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep