Sider

fredag den 27. april 2012

Mosrenden

Mosrenden sidder for enden af taget. Taget på det lille vaskerum, som engang er bygget på huset i et hjørne i gården. Bygningen, altså vaskerummet er efterhånden slidt op og "venter" i bund og grund på, at nogle vil være barmhjertige at rive den og dens hullede tag, hvorunder der i kraftig eller vedvarende regn er placeret, baljer, skåle og spande med ploppende lyde, ned. Mosrenden er blot en tidligere ejers påhit - 1 meter tagrende med hul over et afløb, som ikke har virket efter hensigten i vores tid og altså heller ikke har haft den store bevågenhed grundet ganske andre planer.

Men tagrenden har i årenes løb, der mod nord været interessant for mosser og lign., hvilket den kun har kunnet i ro og mag, fordi tagrenden var uanvendelig til dens formål, bundet fast med hegnstråd under de gamle tagplader. Og dét er ikke at ringeagte. Alene denne "beplantning" var mange fotos værd... Men sidste år fik jeg den idé at sætte husløg deroppe. Sikkert tilskyndet af en erindring i baghovedet om gamle tiders "lynafledere"; Husløg på tagene. Igår kom jeg i tanke om at nærkigge dem, hvordan de havde klaret sig vinteren igennem.

Med camera om halsen og i en ene hånd, greb jeg en trappestige med den anden, slæbte den hen og "foldede den ud" v.h.a. et ben og så var det ellers op i en fart - uden tanke for nedstigningen, som ikke er min stærke side. Jeg blev ikke skuffet. De ser ud til at trives deroppe!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det glæder mig, at du tager dig tid til at
dele dine tanker om indlægget.
Hjerteligst
Zep